Sensommar - Om saknad, tacksamhet och skördetid

Nu sitter jag i trädgårdstältet som skyddad mot fallfrukt i sommar. Sensommarvindarna har trängt in i sommarluften, kvällarna blir mörkare, och ett uns av höstdoft tränger fram ur de stötta och ruttnande äpplena på marken. Äpplen ingen orkar ta hand om, men som nästa år får bli sommarmust till försäljning. Höstmusten från Cox Orange-träden har vi som tradition att ordna lagom till skördefesten. Men mängden Transparente Blanche kallar redan i juli på uppmärksamhet. Frukt som planterades under en tid då man levde på det gården hade att ge, och inte samtidigt försökte driva en keramisk verksamhet.

Snart sitter jag på ett tåg mot en annan kust för att umgås med familjen. Människor ur vars famnar och grytor, förmaningar och uppmaningar, jag blev till, revolterade mot, och nu återknyter med, fast på ett annat sätt. Jag har insett med åldern, och genom att jag flyttade till Öland för 11 år sedan, att det där med att ha flera olika hem alltid innebär en saknad. När jag är i mitt vuxna hem saknar jag familjen på den andra kusten. När jag är i barndomshemmet saknar jag mitt öländska hem och mitt skapande. Jag saknar gamla vänner som jag arbetat bort i allt företagande, och jag kan även sakna nutida vänner, kompisar och bekanta, som jag inte hinner träffa så ofta.
Denna saknad blir en av flera krafter som driver på. Jag sitter med min almanacka och planerar, stryker över, ändrar och redigerar. Som vore mitt liv och min framtid ett datordokument att sudda och addera i. Och att själva tiden - livet - blir vad som skrivs där. Att det har blivit så handlar om att jag under lång tid prioriterat mitt arbete. Familjen och vännerna hamnar i raderna däremellan.
Dessa insikter har dock gett mig valmöjligheten att faktiskt ta hand om min saknad på ett bra sätt. Att livet inte bara behöver betyda arbete, utan att relationerna - både de enkla och komplexa - behöver få ta tid i anspråk. Jag är tacksam för att familjens famn inväntar mig vid tågrälsens slut. Jag är tacksam för de vänner jag fått via mitt jobb som cykelinstruktör på gymmet i Borgholm. Jag är tacksam för min sambo och min katt. Och jag vill arbeta för att kunna ägna mer av min tid åt dem alla, även om det ibland är utmanande.

I verkstaden behöver jag framöver ta i lite extra. Man kan kanske tycka att sju veckor är många veckor. Men med de långsamma processer ett gott hantverk kräver skulle ytterligare några veckor tacksamt tas emot. Kan jag lägga till några rader i det där datordokumentet? Addera några datum i den sönderklottrade almanackan? Kan augusti få lov att vara 40 dagar istället för ynka 31?
För närvarande arbetar jag främst mot Ölands skördefest i slutet av september; som alltså ligger ca 7 veckor in i framtiden. Men jag arbetar även mot ett par större egna utställningar kommande år, samt flera samlingsutställningar.
Jag kommer inom kort att slå mig ner framför datorskärmen igen för att författa ett flertal utställningsansökningar inför 2025. Bland dem som redan är planerade är en utställning tillsammans med Maria Drott i Källa gamla kyrka; där vi kommer att visa keramiska och textila verk. Jag är också inbjuden till att göra en keramisk tolkning av Babels torn till Galleri Svalan i Kalmar nästa höst.

I musikstudion vässar jag klorna i ett nytt stycke vid namn Särlingar. Jag låter beatsen föra låten framåt, och en text som handlar om att omfamna sitt annorlundaskap, och inte låta det personliga förvanskas genom andras bedömningar. Ett evig tema och kamp i mitt liv, och ett genomgående tema för det kommande albumet som kommer ut i sin helhet nästa år. Och själva låten, som nu passerar mixerbordet, torde vara färdig i september eller i början av oktober.

Just nu:
Sydosten united pågår i Ronneby konsthall till och med 25 augusti.
Jag deltar med tre verk.

Ganska snart:
I mitten av september planeras en konsert på Söderbönor i Mörbylånga för att samla in pengar till Cancerfonden. Jag är en av flera som deltar med musik. 

Program för Ölands skördefest i Djurstad:
Fredag 27 september kl 10 - 21.
Lördag 28 september kl 11 - 18.
Söndag 29 september kl 11 - 15. 

Ny keramik i stenladebutiken.
Angelika Ann Kammerer ställer ut i Konstladan.
Äppelmust från trädgården i butiken.
Ställ en fråga till Djurstadsoraklet.
Gå en keramisk tipspromenad i trädgården.
Förhandslyssna kommande albumet Särlingar.

Åkerbokonstnärerna ställer under skördefesten ut i Galleri Stenhallen i Borgholm, med vernissage den 21 september kl 14 - 17.
Jag deltar även i samlingsutställningen på Ölands museum Himmelsberga.

Kommentarer