Sommar - på riktigt


Så kom sommaren energiskt dansande, in över fält och hagar, hus och hem. Folk och fä klipper gräs som aldrig förr. Ett ständigt brummande och tuggande. För ovanlighetens skull har vädergudarna skänkt oss mycket regn i regelbundna intervaller, så trädgården - som annars går mot gult vid den här tiden - är nu frodig och prunkande. Den stora vårblomningen är förstås över, men de väldoftande liljorna har dykt upp ur gräsmattan, liksom kungsljusen ännu står stolta där helst de frösått sig. Här samsas ett strikt kontrollbehov med vildsinta intrång. Kultur & natur i en ibland slumpartad förening, och i ett aldrig sinande samtal om utrymme.

Årets rakukurs, samt inledningen av årets längre sommarkurs, gick fint på alla sätt. Intensiva kursdagar på sitt särskilda vis, när sex personer - inte helt vana vid keramiskt arbete - börjar inse vidden av skapelsen och därtill skapar av hjärtans lust. Hyllorna är fyllda på bredden och tvären. Snart är det dags att börja skröjbränna lerkärlen.
Visst blir jag trött efter några dagar, men också väldigt tacksam över alla som vill kursa hos mig och som gläds åt det keramiska arbetet. Ibland kan det skänka en starkare mening än vad man tänker sig vid första åsynen av det kladdiga lerpaketet. Precis som det gjorde för mig - för ca 14 år sedan - kan det skapande/konstnärliga/kreativa arbetet bana helt nya vägar i livet. Jag är glad att kunna bidra med allt gott som getts mig i mitt liv, att föra det vidare till andra.

I höst finns flertalet lediga (och leriga) kursplatser på mina drejkurser samt min ringlingskurs. Den 1 oktober kl 19 lägger jag upp programmet för nästa vår och sommar på hemsidan. Goda rykten (och tyvärr även onda) sprider sig snabbt, så är man sugen på en kurs bör man boka plats så snart som möjligt:
www.skabbekattenskeramik.nu/kurser

Jag har nu ägnat ett par lediga dagar åt familjens årliga besök i Djurstad. Jag har besökt Pappis Chilli Farm i Ingelstad, Mormors gömmor i Södra Greda, restaurang Norrings i Borgholm, Capellagården i Vickleby, Eketorps borg, Paradisverkstaden i Färjestaden, Café Söderbönor i Mörbylånga, Mirabellgården i Kyrkbyn, Borgholms slott och slottsbutik (där jag säljer mina vaser), Sollidens slottsbutik, samt otaliga loppisar över hela Öland. Alla stopp väl värda ett besök i det lilla och stora. Möjligheten att leka turist i några dagar i juli är spännande. Att få uppleva Öland som ett besöksmål, och inte bara en plats för jobb och hem.
Överlag är perspektiven väldigt viktiga. Jag borde umgås mer med familj och vänner. Jag borde röra på mig mer, testa andra typer av hantverk, utmana mina gamla vanor, och möta nya människor som inte bara bekräftar mitt sätt att vara, utan också tillför något nytt. Det talas mycket om personlig utveckling numera, men ett ständigt, egocentriskt inåtblickande stärker bara de filterbubblor vi redan lojt rör oss i.

På grund av egen sjukdom samt dödsfall i familjen ligger jag efter i det keramiska arbetet. Men på något sätt brukar det lösa sig ändå. Jag håller butiken öppen i ett antal dagar i juli och i början av augusti, och kommer att ägna en del kvällstid åt att dreja skålar och vaser, samt jobba inför sensommarens/höstens utställningsansökningar mm.

Sommarens öppettider i Djurstad: 

14 - 19 juli kl 10 - 15.
22 - 25 juli kl 10 - 15.
30 juli - 3 augusti kl 10 - 15.

Därefter: Ölands skördefest i slutet av september.





Kommentarer