Maj 2024, del 1



Den här tiden på året håller jag stången in i det sista. Inte som att jag skjuter upp saker - det finns det ingen tid för - utan snarare att jag mentalt jobbar mot våren en smula. Det krävs en helt annan mentalitet, uttrycksfullhet och social kapacitet för att möta våren och sommaren som företagare på Öland. Värmen, kunderna och de sociala sammanhang som handlar om försäljning och exponering. Och då jag numer inte bara arbetar med bruksföremål till butiken, utan även med konst till utställningar, kursverksamhet, och musikaliska projekt, är tiden  mer knapp än förut. Och för att de enskilda delarna skall vara kvalitativa går det inte att skynda, inte ens när evenemang som Konstlandskapet Öland och Öland Spirar står och bankar på dörren (eller i mitt fall hänger på grinden). Även om jag älskar att dreja mina små vaser och skålar är mitt kreativa sinne nu minst lika involverat i andra typer av projekt, och jag behöver därför ofta ta mig en funderare på vad det är jag verkligen vill göra. Och mitt i alltsammans går det inte att blunda för huslånet som skall betalas och maten som skall upp på bordet. En ibland klurig ekvation, om än alltid spännande. Och i slutändan brukar det gå fint. 

Årets första öppning i Djurstad gick bra, och inbäddad i den explosiva grönskan och blomningen dessutom inramad av en ren skönhetsupplevelse. Så här års kommer det nästan på köpet, andra gånger känns miljön utmanande, och en liten enkel lokal i Borgholm lockande. 
Jag tror att jag satte både publik- och försäljningsrekord för Öland spirar, men då jag själv var lite sliten kanske publiken inte riktigt fick mitt rappaste jag som annars brukar ingå i konceptet. 

Låten "I en lägenhet i stan" är nu färdig, och i den sätts en mer konfrontativ ton än tidigare. Ett tema som kommer att vara mer eller mindre genomgående för nästa skivsläpp. Ett tema med öppna frågor till människor och skeenden förr och nu som velat eller oavsiktligt gjort illa. Ett testament över de egna gränserna. 
Låten hörs på Spotify (och andra srömningstjänster), och videon ses på Youtube. 
Stort tack till Daniel Lindström Ortiz som hjälpt mig med sitt flinka gitarrspelande, och till Anna Sjölin som fick agera i videon:

https://skabbekattenskeramik.nu/ienlagenhet

Framöver då? Jo snart öppnar jag butiken igen. Under pingsthelgen kl 11 - 17. Och om ett par veckor publiceras sommarens öppettider. 
Det är dags att börja förbereda årets rakukurs som går av stapeln i början av juni. 
8 juni deltar jag i en samlingsutställning för Rädda barnen i Södvik, och 15 juni och framåt ses tre av mina verk på Sydosten, som den här gången huserar i Ronneby konsthall. 
Jag arbetar vidare på kommande album och med utställningsansökningar, och försöker samtidigt att bryta mig loss från gamla vanemässiga keramikprylar. Det är dags för nytt!

Kommentarer