Mars 2024

 


Våren har tågat in och energierna börjar bli höga. Det är både en typ av välsignelse, men också lite stressande att lämna vintermånadernas mörker och stillhet bakom sig. Den typ av stillhet som krävs för att kunna skapa under djup koncentration. Samtidigt har jag under mina snart elva öländska år kommit att uppskatta årshjulets påbjudningar; att var sak har sin tid, och att det är omöjligt att utmana tiden som den kommer och går.

Gräsmattan fylls nu av krokusar i vitt och violett, samma som alla andra år, och verkstadshyllorna fylls av prylar till butiken.
Vaser, askar, fat och skålar i omgångar. Vid drejskivan ibland. Vid arbetsbordet ibland. Jag uppskattar fortfarande det eviga skrapandet av ytorna. En av de vanligaste frågorna vid försäljning är om jag inte använder "ett mönster som jag trycker mot leran", men där jag då - kanske aningens stolt - får lov att berätta att jag faktiskt skrapar för hand, ett streck eller urgröpning i taget. Många skulle kanske - i vårt avskalade och opersonliga klimat - säga att det blir lite för mycket. Men för mig är själva aktiviteten trivsam, och sakerna blir mer personliga. Dessutom lägger sig flera av mina glasyrer fint i fördjupningarna.

I april är det dags att lägga in tegelgolv i Konstladan. Förra våren lade jag golv i butiken, men då det blev så mycket tegel över känns det fint att även lyfta ladan ett snäpp inför vårens öppningar. Att renovera är inte direkt min favoritsyssla, men känslan sitter fint i magen när det väl är gjort. Från skräpbod, till jordgolv, till grusgolv, till så småningom tegelgolv.

Årets första utställning i Konstladan blir - precis som förra året - en samling egna keramikreliefer. 
Jag hade glädjen att i januari och februari få ställa ut på Sintra i Göteborg och Persona Galleri i Kalmar. Det är därmed dags att ta relieferna vidare, och jag arbetar nu med fokus på ett tema om huset som en representation för det inre. De innersta rummens hemligheter, den öppna eller stängda dörren, tryggheten kontra instängdheten. Temat är lika evigt som livet. Jag gillar kontrasten i det enkla och vardagliga, mot de stora frågorna som lurar i allt det vanliga.

I musikstudion - som än så länge är ett piano och andra instrument vid det stora arbetsbordet i verkstaden - pågår ett ständigt musikaliskt arbete som kommit att bli en viktig del av min skapande verksamhet. Den nya låten Eken ligger på Spotify, och kommer att ta sig in på ett album jag släpper nästa år. Albumformatet passar mig perfekt. En samling låtar som alla berättar olika men ändå bildar en helhet. Jag när en liten dröm om att kunna släppa en skiva på vinyl, men hur kreativ jag än blir är den ekonomiska kalkylen inget jag kan tänka fram. Det är hiskeligt dyrt att pressa vinyl! Som nyss nämnt; tiden får visa vägen fram, och en annan får göra så gott en kan för att ta tillvara vandringen.

Butiken och Konstladan i Djurstad håller öppet under Öland spirar/Konstrundan 9 - 12 maj kl 11 - 17, samt under Pingsthelgen 18 - 19 maj kl 11 - 17.

Kommentarer